Valitsus on Tallinn-Tartu maantee osas jõudmas kokkuleppele


BNS 19.02.2008

Valitsuskoalitsioon on jõudmas kokkuleppele, et riik ei võta Tallinn-Tartu maantee rekonstrueerimiseks laenu, loobub lisarahast kohalike teede arvelt ja pikendab teelõikude valmimise tähtaega, kirjutab Eesti Päevaleht.

Eesti Päevalehele teadaolevalt kohtusid möödunud nädalal peaminister Andrus Ansip, rahandusminister Ivari Padar ning Isamaa ja Res Publica Liidu esimees Mart Laar, kes leppisid tee-ehituse tingimustes omavahel kokku.

Esimese olulise objektina on valitsusel plaanis loobuda 600-700 miljonit krooni maksvast Tartu ümbersõidust. Lisaks seab uus Tallinna-Tartu maantee ehitamise ajakava löögi alla veel teisigi planeeritud lõike Tartu-Põltsamaa teel, märgib ajaleht.

IRL-i peasekretäri Margus Tsahkna sõnul on selline kompromiss võimalik. Samas tuleb Tsahkna arvates valitsusel lähtuda kehtivast koalitsioonilepingust, mis kohustab Tallinna-Tartu maantee ehitama neljarajaliseks Tallinnast Koseni, rajama Tartu ringtee ja Mäo uue liiklussõlme ning alustama neljarajalise tee ehitamist Koselt Mäoni.

Ühtlasi tuleb Tsahkna sõnul valitsusel täita ka kehtivat peaministri korraldust, mis näeb ette Tallinna-Tartu maantee mitte ehitamist kütuseaktsiisist laekuva raha arvelt.

"Tallinna-Tartu maantee ei saa valmida kohalike teede arvelt ning minule teadaolevalt on Juhan Parts pakkunud valitsusele välja ka suurepärase idee, mis võimaldaks ära kasutada nii Euroopa Liidu abiraha, säilitada olemasolev teedevõrk kui ka ehitada välja lubatud Tallinna-Tartu maantee," lisas Tsahkna.

Kokku maksaks Tallinna-Tartu maantee ehitamine valitsuses heaks kiidetud kujul ehk Tallinnast Mäoni neljarajalisena ning Mäost Tartuni kaherajalisena, kuid tänapäeva teeohutusnõuetele vastavana, umbes viis-kuus miljardit krooni.

Rahandusminister Ivari Padari sõnul tuleb riigil suuri investeeringuid tehes jälgida ka riigi investeerimisvõimet ning sealjuures on oluline säilitada riigi tasakaaluarvestuse tasakaal.

Kuigi Padari juhitav rahandusministeerium pakkus sügisel Tallinna-Tartu maantee ehitamise rahastamiseks välja finantsskeemi, mille kohaselt valminuks tee viie-kuue aasta jooksul riigisisese laenu toel, on Padar end ideest distantseerinud, märgib ajaleht.

Reformierakonna parlamendifraktsiooni esimees Keit Pentus ütles, et laenuvõtmist Tallinna-Tartu maantee ehitamiseks ei kaaluta ning kõik arvutused näitavad, et maantee suudetakse valmis ehitada kütuseaktsiisist laekuva raha eest. Kui tänavu laekub kütuseaktsiisist prognooside kohaselt 4,5 miljardit krooni, siis 2011. aastal juba seitse miljardit.