Kaubabetoon eeldab valukoha lõpetatust

Äripäev


Äripäev 07.11.2007
Siim Sultson
Siim.Sultson@aripaev.ee

Autoga kohale tellitava kaubabetooni tellimine eeldab täpse koguse teadmist, valmis valamiskohta ja läbimõeldud ligipääsuteed.

"Ega seal muud kunsti olegi, kui pead enne tegema valmis valuvormid ja armatuuri, tagama ligipääsu ning omama vibraatorit," selgitab autoga kohale toodava kaubabetooniga valamise saladusi OÜ Ehitusekspert peaekspert Lembit Sõmer.

Betooni sobivuse aluseks on õige tugevusklass

Betoonivalutöödega tegeleva ASi Betoonimeister tootejuhi Peeter Prangli sõnul peab majaomanik eelnevalt teadma, mida ta täpselt valada tahab.

Ettevalmistamisel peab peale raketise ja armeeringu olema ka ettekujutus valatava betooni projektijärgsest tugevusklassist. Üheltpoolt imelihtsat, kuid teisalt ilma projektita lausa hiromantiasse kalduvat väärtust peab ta esmatähtsaks.

"Tihti ei tea inimesed tugevusklassist suurt midagi ja soovivad mingit tavalist betooni," osutab Prangli valatud betooni hilisemate vigade võimalikule algpõhjusele. Samas kiputakse tihti tellima liiga kanget betooni, mis hoolimata raha liigkulutusest on aga lollikindlam lahendus. Olukorra optimaalseimaks lahenduseks peab ta ikkagi vastava valutöö projekti tegemist.

"Olukorras, kus kõik on järsku ehitajad, on tulemus ikka mäda," ohkab Prangli.

"Kui eramuehitaja teeb vundamendi valuvormi, siis las projekti autor või vähemalt ehitusinsener vaatab selle üle," paneb Sõmer tulevasele majaomanikule südamele.

Betooni valamise tehnika sõltub objekti asukohast

Kui betoonitooteid turustava Rudus Eesti ASi müügijuhi Jaanus Järve kinnitusel käib firma spetsialist tulevast valukohta igaks juhuks alati üle vaatamas, siis Prangli pühib sellest käed puhtaks: "Meie toome vaid kohale, ülejäänu eest vastutab ehitaja!"

Järve sõnul tuleb tellimise käigus otsustada ka betoonipumba vajalikkus. Näiteks vahelae valamisel läheb vaja torude, vooliku ja pumbaga autot, keldri põranda valamisel piisab lihtsalt valamisrenniga ilma pumbata autost.

Ehkki betooniautode maht varieerub kuuest kuni kümne kuupmeetrini, saab vähima kogusena tellida pool kuupmeetrit kaubabetooni. Sellest vähemat ei suuda tehase mikser Järve tõdemusel enam korralikult segada.

Talviseks valamiseks soovitab ta majaomanikul vaadata enne töid valmis katted ja soojendusvahendid, külmalisandi paneb firma betooni sisse ise.

Sõmer soovitab ka eriti sügisel ja kevadel tagada tihti kuni kahekümnetonnistele betooniautodele kindel ratastealune pinnas. Minimaalse vooliku pikkusena soovitab ta firmale öelda alati kakskümmend viis meetrit.

Kommentaar

Eduard Sepp
Ehitusekspert

Enne peab valmis olema valuvorm koos armatuuriga. Valmis peab olema ka vibraator värske betooni koheseks tihendamiseks. Kindlasti peab teadma betooni vajalikku survetugevust - see on väga tähtis!

Samuti peab tagama betooniautole ligipääsutee, muidu läheb auto koos trahvidega minema. Enne valamist tuleb veenduda, et betoon oleks plastiline, mitte liiga vesine ega tükiline.

Enne valamist taga tööde sujuvus

Soovitavad ettevalmistused:

  • valmista valuvorm koos armatuuriga ette
  • lase projekti autoril või vähemalt ehitus -inseneril see üle vaadata
  • määra vajamineva betooni täpne kogus ehk maht (aluseks ruumalavalemid koolimatemaatikast)
  • määra betooni tugevusklass
  • määra pumbavajadus
  • määra kindlaks auto juurdepääsutee
  • määra renni- või toruvajadus
  • toru puhul arvesta vähemalt 25meetrise voolikuga
  • lase betoonitarnijal töökoht eelnevalt üle vaadata
  • määra valamise kuupäev

Hind sõltub betooni tugevusklassist

Hind, kr/m3, käibemaksuta

AS Betoonimeister:

  • betoon 850-1350
  • kiudbetoon kuni 2000

Rudus Eesti AS:

  • betoon 1100-1200

Betoneks:

  • betoon 650-990
  • ilmastikukindel betoon 900-1240

Allikas: Äripäev