Kukruse-Jõhvi uue maanteelõigu hind läheneb miljardile

BNS 20.11.2006

Tallinna-Narva maantee Kukruse ja Jõhvi vaheline lõik saab olema Eesti tee-ehituses lähiaastate üks suuremaid ja keerulisemaid projekte, mille hind läheneb juba miljardile kroonile, kirjutab ajaleht Põhjarannik.

Varasema plaaniga võrreldes on kavandatav maanteelõigu ümberehitus kallinenud rohkem kui kaks korda ning Euroopa Liit annab vaid 30 protsenti selleks kuluvast rahast, märgib ajaleht.

Maanteeameti europrogrammide osakonna juhataja Urmas Konsap ütles ehituskava reedel Ida-Viru maavalitsuses tutvustades, et praegu on lõpusirgel tehniline projekt, misjärel algavad kõnelused maaomanikega. Kuna see puudutab umbes 20 maavaldajat ning võõrandamisele läheb 70 maaüksust 68 hektaril, siis pole välistatud, et võimalikud vaidlused ei lase järgmisel sügisel ehitamist alustada, nagu maanteeamet praegu kavandab.

Kui uus maantee valmib, suunatakse kohalik Kohtla-Järve ja Jõhvi vaheline liiklus rahvusvaheliselt trassilt kõrvalteid pidi ära.

Algsete kalkulatsioonidega võrreldes on ehituse maksumus aastatega kasvanud rohkem kui kaks korda: kui esmalt arvestati selle hinnaks 300 miljonit krooni, siis nüüd kalkuleerib maanteeamet kogu projekti maksumuseks 782,3 miljonit, millest põhimaantee neelab 629 miljonit.

"Projekt pole kallinenud mitte ainult ehituse ja ehitusmaterjalide kallinemise tõttu, vaid töö käigus on lisandunud mitmeid liiklusohutust ja keskkonda parandavaid lahendusi, nagu näiteks müratõkked, valgustus, jalakäijate sillad..." loetles Konsap.

Esimest korda viimaste aastate maantee-ehituses ei räägita Kukruse-Jõhvi lõigu puhul, et lõviosa rahast tuleb Euroopa Liidust. Kui tavaliselt on tee-ehituses Euroopa Liidu toetus olnud 75-80 protsenti, siis seekord on see protsent ligi 30 ja liit rahastab vaid põhimaantee ehitust.

Kui projekt 2000. aastal käima lükati, eeldati, et ehitusega jõutakse ühele poole tänavu ehk 2006. aastal. Ent kui maanteeamet Euroopa Komisjonile 2000. aastal rahastamistaotluse esitas, saatis komisjon itaallastest eksperdid siia olukorda kontrollima. Ekspertiisi tulemusel soovitati Eesti poolel projekti muuta, näiteks asendada kahetasandilised ristmikud ringristmikega. Kui Eesti pool taotles ümberehitusprojektiks 300 miljonit krooni, siis itaallastest ekspertide soovitusel tõmmati selle maksumus 210 miljoni kroonini.